Text, its roots and materialization.

Several websites are specialized on this domain :
- www.ubu.com,
- Electronic Literature Directory
- altx.com. 
- a-blast.org/ Assoziations-Blaster, animé par Alvar Freude et Dragan Espenschied depuis 1999 utilise de façon collective les nœuds et les liens, non directement, mais à partir de métadonnées constituées de mots-clefs qui les caractérisent. (Bootz, 2006)

On trouvera un panorama détaillé de cette forme d’art dans le groupe d’articles La littérature numérique mis en ligne par Philippe Bootz (Bootz, 2006).

Index des écrivains numériques
Index des artistes calligraphes numériques

Utterbach Camille Utterbach : jeu graphique et interactif sur un texte

Jean-Pierre Balpe. Notice Diccan.
Maurice Benayoun. Notice Diccan. Page du Paris ACM Siggraph
Philippe Bootz. Compléments dans la notice Diccan

Chapman is a founder of Outrapo.
Julien Breton (Kalaam). Le site Kalaam.
Philippe Castellin. Notice Sitaudis. Plusieurs vidéos de performances sur Dailymotion notamment.
Chomsky is the father of Generative Grammars.
Exemple.
Claude Faure. Pas de site. Voir la notice dans Bootz.
Edouard Lussan. Notice dans Bootz.
Julien Maire. Notice
Rafael Perez y Perez Wikipedia (en espagnol)
Camille Utterbach et la notice Diccan.

Ali Reza Expériences de typographie générative. Citons le : Over the past year I worked on several client projects and got a fulltime job (which I am no longer at), which kept me pretty busy. When I did get some time, I ended up experimenting with typography, color, simulations (particles, springs, and fluid), audio-input and simple rule based systems. These images are the results of half a year or so of coding, tinkering, tweaking, manipulating, and massaging algorithms for generative typography. Read more about these images and how these were created.After briefly experimenting with typography and dynamic systems in Nov. 2010, I started to experiment with color after being inspired by Paul Smith’s vibrant color palette. I believe in minimalism, and for a long time I used only monochromatic color palettes. I still believe in minimalism, but utilize color to make things pop and to give them a playful personality. The image below is of a simple particle-spring simulation melting downward because of the effects of gravity, but staying together because of the springs. When color is applied it starts to resemble a matt oil painting.

Ali Ali Reza : l'art "typo", jouant avec des caractères

Autres sites relatifs au texte :

altx.com.  "Where the digerati meet the literati".
Assoziations-Blaster. "The Assoziations-Blaster is an interactive text network. Anyone, including you, is allowed to contribute to the text database. And all the texts inside this database are connected automatically in real time. You can not browse through all the texts in a linear way. Instead you jump from one text to another depending on their connections, revealing new meanings and associations. The information in the database is organized through keywords. Every text belongs to a keyword, and the keywords create the connections between the texts. You are also allowed to create new keywords after certain intervals. So with your contribution you can help to build up a non-linear map of all things that exist."
Electronic Literature Directory.
Ubu. Ce site ne concerne pas uniquement le texte, mais lui est largement consacré. Noter les ruriques : conceptual writing, ethnopoétique...

See note about books.

Calliope, d'Albert Ducrocq, la première machine a créer automatiquement du texte.

2.2.2. Les jeux combinatoires

2.2.3. La démarche nihiliste de Jean-Pierre Balpe

Voilà bientôt trente ans que Jean-Pierre Balpe  (Balpe, 1986) essaie de nous convaincre que la génération automatique de textes ne mène à rien. Et il faut avoir la foi chevillée au corps pour ne pas le suivre et au contraire « y croire » encore.

 

2.2.4. Mexica  : la critique dans le logiciel lui-même

2.2.5. Philippe Bootz et quelques autres

Philippe Bootz a pris part à la fondation du groupe Transitoire Observable. Il y a été très actif jusqu’en 1996, et a mis en ligne l’équivalent d’un livre entier  sur la littérature numérique  (Bootz, 2006).

2.2.6. L’expression matérielle du texte : typographie , calligraphie , prosodie

2.2.7. L’avenir du texte génératif est encore devant nous